
cases
IkPas: een strategische mocktail voor bewust bereik
Even stoppen met alcohol? Dat kan soms lastig zijn. IkPas helpt je met verschillende challenges, waaronder Dry January, om je alcoholgebruik te pauzeren. Maar hoe bereik je deelnemers voor deze uitdagingen? Samen met creatief partner ASEGA draaiden wij een online multichannel campagne om een groot publiek te bereiken en te activeren.
Benieuwd naar onze aanpak? Lees het in deze case.


OVER IKPAS
IkPas is een paraplucampagne waar verschillende organisaties rondom gezondheid achterstaan. Het doel van IkPas is om meer bewustwording rondom eigen alcoholgebruik te creëren. Iedereen boven de 18 jaar is vrij om mee te doen en kiest zelf wanneer ze een alcoholpauze inlassen. Dat mag je alleen doen, maar ook met je gezin, vriendengroep of collega’s als team.
DE CHALLENGE: ONLINE BEWUSTWORDING BROUWEN OP BASIS VAN DATA
Dry January is bij velen al een bekende challenge. Maar hoe zorg je ervoor dat het bewustzijn rondom (geen) alcoholgebruik nog groter wordt? Om hier antwoord op te geven, doken we in de huidige data. Wie is de doelgroep? Welke mensen willen ze bereiken? En, waar zijn zij te vinden? Door dit inzichtelijk te maken, konden we gericht aan de slag gaan.
HET DOEL: ZOVEEL MOGELIJK MENSEN ONLINE BEREIKEN
De datagedreven campagnes richtten zich op het aantrekken van meer websitebezoekers en downloads stimuleren van de IkPas-app. Op deze platformen staan de challenges, blogs met actuele onderwerpen over alcoholgebruik en een community met andere deelnemers. Gerichte targeting zorgde ervoor dat we de juiste doelgroepen vonden, zodat we slim konden tappen uit het juiste vat.
ONZE AANPAK: EEN MULTICHANNEL CAMPAGNE MET SEA EN SOCIAL
In de campagnes stonden herkenbare verhalen van verschillende IkPas-deelnemers centraal. Dankzij de inzichten uit het data-onderzoek creëerde partner ASEGA passende visuele content, zoals video’s en afbeeldingen. IkPas leverde daarbij de benodigde informatie en beheerde de website.
FindFactory zette een full-funnel strategie in en verspreidde advertentiecampagnes via display, YouTube, Google, de app stores, Facebook, Instagram én TikTok. Aansluitend stelden wij een data dashboard samen, zodat alle stakeholders zicht hadden op de lopende resultaten.
EEN KRACHTIGE BLEND VAN SAMENWERKEN
In deze samenwerking bracht elke partij een unieke smaak mee: van creatieve producties en storytelling tot data performance en analyses. Door deze expertises te mixen, ontstond er een krachtige mocktail en haalden we het maximale uit onze multichannel aanpak.
Naast het samenspel tussen de partners, was er ook een synergie tussen team SEA en social, waardoor de boodschap niet alleen breed maar ook effectief werd verspreid.
VAN PROOSTEN NAAR PAUZEREN: EEN OVERTREFFEND RESULTAAT
Ja, eigenlijk willen we proosten, maar in deze case was pauzeren juist het doel. Maar stilstaan bij successen? Dát kan altijd, met of zonder een drankje. Een paar toffe resultaten:
✅ De targets voor zowel het aantal websitebezoekers als appdownloads zijn ruimschoots gehaald.
✅ Het aantal actieve appgebruikers verdubbelde en steeg zelfs met 102% ten opzichte van vorig jaar.
✅ Het websiteverkeer nam in de campagneperiode 60% toe ten opzichte van vorig jaar.
Met deze klinkende resultaten hef je hoe dan ook het glas – en dat smaakt voor ons zeker naar meer.
OOK OP ZOEK NAAR EEN RONDJE STRATEGIE?
Samen vinden we de bruisende oplossing. Meer weten?
Projectmanager Marieke neemt je mee in de mogelijkheden.
marieke@findfactory.nl | 013 82 00 164
Updates in
je mailbox?
Stay tuned! Schrijf je in en ontvang een aantal keer per jaar de nieuwste updates, interessante blogs en artikelen in je inbox.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
"*" indicates required fields