Blog

Hoe je met employer branding een sterk werkgeversmerk neerzet

Nieuw personeel vinden?

Soms gaat dat iets moeilijker. In een concurrerende arbeidsmarkt zijn veel soortgelijke vacatures te vinden. Voor een potentiële kandidaat dus genoeg keuze. Maar hoe onderscheid je je als bedrijf zodat zij wél kiezen voor jou als werkgever? Met employer branding ga je strategisch aan de slag om een sterk werkgeversmerk op te bouwen.

Wat is employer branding?

Een goed bedrijfsimago is niet alleen goed voor nieuwe klanten, maar ook voor het werven van nieuw personeel. Employer branding helpt bedrijven om hun unieke waarden, voordelen en werkcultuur te communiceren aan potentiële werknemers. Door een consistent en aantrekkelijk beeld van het bedrijf als werkgever te creëren, kunnen organisaties zich onderscheiden van de concurrentie en talentvolle kandidaten aantrekken.

Employer branding vs. employee branding

Naast employer branding is er ook employee branding. Employer branding richt zich op hoe een organisatie zichzelf presenteert als een aantrekkelijke werkgever. Employee branding focust zich meer op de rol en ontwikkeling van de medewerkers in een bedrijf.

Hoe mensen zoeken naar een nieuwe baan

Om het juiste personeel aan te trekken, moet je natuurlijk weten hoe de zoektocht naar een nieuwe baan eruitziet. Uit onderzoek blijkt dat 38% van de werkzoekenden een baan vindt via persoonlijke connecties en 44% via vacaturebanken. De meeste werkzoekenden zoeken echter een nieuwe baan via LinkedIn (46%).

Het is daarom belangrijk om als werkgever actief te zijn op de juiste platformen. Via LinkedIn kun je potentiële werknemers enthousiasmeren. Denk aan het delen van gave cases of storytelling door huidige medewerkers aan het woord te laten. Wees hierin creatief en focus op de unieke voordelen van werken bij jouw bedrijf.

Ontdek hoe je jouw LinkedIn-kanaal optimaal inzet om nieuw personeel te werven.

De juiste kandidaat selecteren

Ook bij deze strategie is het belangrijk om de doelgroep voor ogen te houden. Oftewel, wie is jouw ideale kandidaat en wat zijn de voordelen van werken bij jouw bedrijf? Is het flexibel werken, groeimogelijkheden of vooral een fijne werksfeer? Grondig onderzoek helpt om antwoorden te vinden en jouw employer brand aan te sluiten op nieuwe en gewenste medewerkers.

De moderne werkgever

Vice versa denkt de juiste kandidaat ook aan hun beeld van de ideale werkgever.
Dit vinden zij onder andere belangrijk bij hun nieuwe baas:

  • Medewerkers hebben een centrale positie
    Jij focust op het aanwezige talent terwijl je ook effectief bezig bent met het binnenhalen van nieuw talent. Huidige medewerkers betrek je bij dit proces door na te gaan wat hun behoeften zijn. Daarnaast kijk je naar onderliggende vaardigheden en niet alleen naar functietitels en -eisen.

 

  • Er wordt nagedacht over de toekomst van de organisatie en medewerkers
    Je houdt trends en ontwikkelingen in de gaten van jouw branche, investeert in degelijke technologieën en gebruikt methoden die passen bij de lange termijn doelen van het bedrijf.

 

  • Er is sprake van consistentie en transparantie
    Zowel intern als extern deel je regelmatige updates, kom je afspraken na en heb je een open denkvermogen.

Natuurlijk zijn er meerdere kenmerken die bij een moderne werkgever passen. Voor iedere kandidaat kan dit beeld anders zijn. Het is daarom belangrijk om dit te blijven peilen bij huidige collega’s en potentiële medewerkers.

Wat is jouw employer brand?

Of moet je daar nog achter komen? Ons Creation Team denkt met je mee. Samen gaan we werken aan jouw merk positioneren, zodat jij sterk staat als werkgever en nieuw personeel kan werven.

 

 

Updates in
je mailbox?

Stay tuned! Schrijf je in en ontvang een aantal keer per jaar de nieuwste updates, interessante blogs en artikelen in je inbox.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief