Blog
Online tekst generator tools: nuttig of niet?
Artificial Intelligence (AI) wordt steeds meer gebruikt in de wereld van contentcreatie. De hype rondom ChatGPT, een door AI aangedreven tekst generator, is je vast niet ontgaan. Maar hoe werkt automatisch gegenereerde content en is het slim om deze te gebruiken voor het schrijven van blogs voor je website? Wij zetten de voor- en nadelen van online tekst generator tools hieronder op een rij:
Hoe werkt automatisch gegenereerde content?
Online tools die teksten genereren zijn booming, zowel binnen contentmarketing als daarbuiten. Met dank aan kunstmatige intelligentie kunnen computers tegenwoordig op een efficiëntere manier inhoud produceren, automatisch welteverstaan.
Hoe het werkt? Zoek online naar een gratis AI-copywriting tool, zoals ChatGPT, Copy.ai of Grammarly, en maak een account aan. Geef met een paar termen of zinnen de opdracht een blog te schrijven over een door jou gekozen onderwerp. Et voilà, de tool produceert binnen enkele momenten een volledige tekst.
Voordelen van online tekst generator tools
We horen je denken: “Iets dat zo makkelijk werkt, daar moet toch een addertje onder het gras zitten?” Oordeel daar zelf over na het lezen van deze voor- en nadelen:
Snelheid: Eén van de grootste voordelen van online schrijftools is de snelheid waarmee teksten worden geproduceerd. Met behulp van AI-algoritmen schrijven computers in een fractie van de tijd teksten die normaal gesproken door mensen worden bedacht en geschreven. Dit helpt jouw bedrijf om sneller op nieuwe trends en ontwikkelingen te reageren én zo je concurrentievoordeel te behouden.
Foutloos (bijna dan): AI-content maakt korte metten met menselijke fouten. Met dank aan het gebruik van algoritmen creëren computers content die vrijwel foutloos is. Dit helpt bedrijven hun merkreputatie te verbeteren en tegelijkertijd de kosten voor redactie en revisie te verlagen.
Efficiënt productieproces: Contentproductie efficiënter inrichten? AI is het antwoord. Bedrijven gebruiken AI-algoritmen om inhoud te personaliseren voor specifieke doelgroepen, waardoor de impact van hun contentmarketing-inspanningen wordt versterkt.
Nadelen van AI-genereerde content voor SEO
En de nadelen:
Gedupliceerde inhoud: AI-algoritmen produceren nog vaak content die erg lijkt op inhoud die al bestaat. Gedupliceerde content leidt tot vermindering van de zichtbaarheid van de website in zoekresultaten, omdat zoekmachines (zoals Google) duplicated content als minder waardevol beschouwen.
Gebrek aan originaliteit: De (soms) slechte kwaliteit van AI-content hangt samen met een gebrek aan originaliteit vanuit online tekst generator tools. Om die reden valt jouw website mogelijk niet op tussen andere websites, wat weer kan leiden tot een afname van verkeer.
Gebrek aan context: Door het gebrek aan context begrijpen algoritmen niet altijd hoe bepaalde inhoud in de context van jouw website past. Hierdoor kun je inhoud plaatsen die niet relevant is voor de beoogde doelgroep.
Gebrek aan menselijke emotie en creativiteit: Bij AI-content ontbreekt het nog vaak aan menselijke emotie en creativiteit. Zonde, want zo spreek je je doelgroep mogelijk niet op de juiste manier aan.
Ons oordeel & advies
In werkelijkheid laat AI-content vooralsnog wat te wensen over, aangezien er veel tijd gaat zitten in redigeerwerk. Denk aan variatie in woordgebruik, passieve zinstructuren en het correct toepassen van zoektermen voor de vindbaarheid (SEO). Uit deze try-out blijkt dus dat een menselijke audit achteraf onmisbaar is.
Wil je zelf gebruikmaken van AI-tools? Combineer deze dan altijd met een ‘menselijke’ copywriter. Zo waarborg je de kwaliteit van de inhoud en originaliteit én heb je grip op de juiste context. Onthoud dat automatisch gegenereerde inhoud nooit de menselijke creativiteit en emotie kan vervangen. Zaken die vrij essentieel zijn voor een effectieve contentstrategie.
Contentcreatie liever in handen leggen van een team ervaren content marketeers?
Meer weten over trends binnen contentmarketing?
We schreven eerder over contentcreatie met behulp van AI, samen met drie andere interessante trends op contentgebied.