
Blog
Local online marketing: word beter vindbaar in jouw buurt
Op zoek naar specifieke producten of diensten? Grote kans dat je iets in de buurt zoekt, zoals “leuke restaurants Amsterdam” of “worstenbroodjes Tilburg”. Wil jij met je bedrijf lokaal beter worden gevonden? Wij leggen uit hoe je dat met local online marketing doet.
Wat is local online marketing?
Local of lokale online marketing richt zich op het aantrekken van klanten binnen een specifieke regio. Door slimme online strategieën bereik je zo precies de mensen die op zoek zijn naar jouw aanbod. Dit doe je onder andere door contentoptimalisatie, social media advertising of het organiseren van online events, zoals een webinar.
Online maakt ook offline een succes
Heb je een fysieke winkel of bied je (lokale) diensten aan, zoals fotografie? Ook dan kan local online marketing helpen. Niet alleen voor online zichtbaarheid, maar klanten kunnen je sneller vinden en zo makkelijker de stap zetten om te kiezen voor jouw bedrijf.
Maak klanten bijvoorbeeld enthousiast over aankomende acties met een nieuwsbrief. Of zet user generated content in voor het delen van positieve gebruikerservaringen. Op deze manier creëer je online buzz wat offline resulteert in meer klantbezoeken en meer conversies.
Zo verbeter jij jouw lokale vindbaarheid
Door jouw online aanwezigheid te optimaliseren, vergroot je de kans dat klanten in jouw omgeving jou wél vinden. Belangrijk is om dan ook actief te zijn als lokale speler, zodat je makkelijk in kan spelen op herkenbare actualiteiten in de regio.
Dit vraagt ook om goede kennis en data over je (gewenste) doelgroep. Op basis van deze gegevens zijn er verschillende mogelijkheden om te werken aan jouw online zichtbaarheid, zoals:
Postcode-analyse: weten waar je doelgroep écht zit
Wist je dat je met een postcode-analyse precies kunt ontdekken waar je doelgroep in de buurt zit? Op basis van openbare data uit de CBS-registers kunnen wij dit inzichtelijk maken. Hierdoor kun je marketingcampagnes effectiever inzetten, doordat je gerichter kan targeten op je doelgroep of juist kan uitsluiten waar je níet moet zitten. En dat scheelt natuurlijk veel tijd en budget.
Strategisch adverteren op basis van data
Naast de juiste locatie van je doelgroep, is het ook van belang om te weten wat je doelgroep beweegt, wat hun interesses zijn en hoe hun gedrag is. Dit is allerlei data die je kan verzamelen, zodat je effectieve campagnes op kan zetten. AI kan daarbij helpen door zogenaamde look-a-like doelgroepen te maken, maar dit moet je zelf natuurlijk wel op het juiste moment en met de juiste kanalen live zetten.
Goed gevonden worden met lokale SEO
Op zoek naar een bedrijf in Google? Waarschijnlijk zie je dan al Google Business-profiel met het adres, de openingstijden en klantreviews. Correcte informatie op dit profiel is dus essentieel, maar ook dit up to date houden is zeer belangrijk voor potentiële (web)bezoekers.
Een goed aantal reviews in dit profiel helpt ook met vertrouwen en zichtbaarheid van je bedrijf. Maar deze komen natuurlijk niet vanzelf. Een slimme e-mailflow kan je klanten stimuleren om reviews achter te laten, zodat andere consumenten zien dat jij betrouwbaar bent en zien dat ze bij jou aan het juiste adres zijn.
Authentieke en consistente content
De content op jouw website en sociale platformen kan je ook laten aansluiten op lokale zoekopdrachten. Is informatie duidelijk te vinden? Is jouw werkgebied duidelijk? Zijn pagina’s goed met elkaar gelinkt? Ben je werkzaam op meerdere locaties? Creëer dan voor iedere locatie unieke content.
Tegenwoordig waardeert Google helpful content. Zorg ervoor dat informatie dus op een gebruiksvriendelijke manier wordt gevonden, vermijd onnatuurlijke zinnen en gebruik niet te veel dezelfde plaatsnamen. Dit kan namelijk invloed hebben op de rankings.
Wil je ook lokaal meer opvallen?
Een slimme strategie zorgt ervoor dat je niet alleen online, maar ook fysiek meer klanten kan trekken. Wil je weten hoe of heb je zelf ideeën over het verbeteren van jouw lokale zichtbaarheid? Schroom dan niet om ons even te bellen of een mailtje te sturen. Wij kijken ernaar uit!