Blog
LinkedIn update: Van lookalike groepen naar predictive audiences
Met lookalike groepen – oftewel lookalike audiences – kon je tot voor kort targeten op interessante LinkedIn- doelgroepen. Een bekende functionaliteit voor de doorgewinterde (B2B-)marketeer. Op 29 februari 2024 is deze mogelijkheid stopgezet. Dus, wat nu? Geen zorgen, LinkedIn heeft uiteraard al een alternatief: predictive audiences.
Afscheid nemen van lookalike groepen
Lookalike groepen hebben lange tijd een belangrijke rol gespeeld voor online adverteren op LinkedIn. Deze groepen zijn gebaseerd op vergelijkbare doelgroepen die lijken op bestaande klanten of volgers. Hierdoor kon je advertenties richten op mensen met demografische kenmerken en interesses die overeenkomen met de huidige klanten.
Daarnaast bood LinkedIn de mogelijkheid om klantenlijsten te uploaden met (achter)namen en e-mailadressen. Het algoritme dook vervolgens in deze gegevens en speurde naar mensen met overeenkomstig online gedrag. Dit resulteerde vaak in het bereiken van vaak kwalitatief goede en nieuwe doelgroepen.
Het afscheid van lookalike groepen betekent echter niet het einde van gericht adverteren op LinkedIn. Integendeel, het opent de deur naar een meer gepersonaliseerde en nauwkeurige aanpak: persoonlijk adverteren met predictive audiences.
Wat zijn predictive audiences?
Stel je voor dat je alleen advertenties ziet die echt op jou van toepassing zijn. Geen overbodige informatie meer, geen advertenties die je negeert omdat ze niet relevant zijn. Dat klinkt ideaal, toch? Met predictive audiences speelt LinkedIn hier steeds beter op in.
Predictive audiences kun je zien als dynamische doelgroepen. Ze worden gemaakt met behulp van geavanceerde algoritmen en machine learning. Deze technologieën analyseren een enorme hoeveelheid data van de 950 miljoen LinkedIn-gebruikers. Door deze gegevens kan LinkedIn voorspellen welke gebruikers waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in bepaalde producten of diensten.
Ze kijken hierbij ook naar de (hoge) mate van betrokkenheid, de aankoopintenties en gerelateerde interesses. Hierdoor kun je niet alleen gerichter targeten op jouw doelgroep, maar ook op de doelgroep van de concurrent. Kortom, dit opent meer mogelijkheden voor het bereiken van nieuwe potentiële klanten.
Wat betekent dit voor de marketingstrategie?
We zeiden het al: predictive audiences gaan ervoor zorgen dat je een brede, maar meer nauwkeurige doelgroep zal bereiken. Door de gegevensanalyse wordt het makkelijker om specifieke patronen en trends te identificeren. Als marketeer kun je hierop inspelen door je content en advertenties beter af te stemmen op de behoeften en interesses van de doelgroep.
Door te voorspellen wie het meest geneigd is om te converteren, zet je advertentiebudgetten ook effectiever in. Dat heeft natuurlijk een positief effect op het gebied van conversies en ROI. Maar het belangrijkste resultaat? Je creëert een meer persoonlijke en vooral relevante klantervaring.
Zelf aan de slag met LinkedIn en predictive audiences?
Met onze LinkedIn training helpen we jou verder op weg. Wij vertellen stap voor stap hoe jij succesvol kan targeten op jouw doelgroep en delen essentiële strategieën voor dit zakelijke platform.