Blog

Facebook Shops: het nieuwe online shoppen?

Online shoppen aan de hand van sociale media krijgt met de introductie van Facebook Shops een compleet nieuwe wending. Eind mei heeft Facebook deze shopping module gelanceerd op Facebook en aangekondigd voor Instagram. Vooralsnog is deze functionaliteit alleen beschikbaar in de Verenigde Staten, maar naar verwachting wordt het de komende maanden verder uitgerold.

Het idee van deze nieuwe shopping module ligt volgens Facebook bij de manier waarop consumenten eigenlijk al jarenlang gebruik maken van het medium. Zo wordt zowel Facebook als Instagram wereldwijd veelvuldig gebruikt door mensen die op allerlei creatieve manieren hun spullen aanbieden en de platformen ook gebruiken als inspiratiebron voor de meest uiteenlopende zaken.

Kansen creëren voor kleinere bedrijven

Met de komst van Facebook Shops wil de social media gigant een belangrijke kans creëren voor kleinere bedrijven, die in deze tijd wellicht worstelen met het wel/niet behouden van hun fysieke winkel. Met andere woorden: Facebook Shops moet zorgen voor een eenvoudige en laagdrempelige manier van het online aanbieden van producten, zonder daarbij te beschikken over een fysieke winkel of zelfs het onderhouden van een volwaardige eigen webshop.

Daarbij is het goed om te weten dat er beperkingen zitten aan de hoeveelheid producten die je kunt aanbieden via de nieuwe Facebook Shops. Zo kun je er minimaal zes en maximaal dertig producten aanbieden. Hieruit blijkt dus ook dat Facebook zich voornamelijk richt op kleinere bedrijven. Wanneer je momenteel al gebruik maakt van Instagram shopping, kun je onbeperkt producten uit je webshop toevoegen en taggen in Instagram berichten.

Aantrekkelijk en gebruiksvriendelijk

Om het gebruik van Facebook Shops zo interessant mogelijk te maken, is er onder meer gedacht aan een aantrekkelijke en gebruiksvriendelijke vormgeving. Net zoals bij een fysieke winkelervaring is het de bedoeling om klanten de mogelijkheid te geven een medewerker aan te spreken. Dat kan via WhatsApp, Messenger of Instagram Direct. Hiermee kun je niet alleen vragen stellen, maar ook ondersteuning aanvragen of leveringen volgen.

In de Facebook Shops omgeving kunnen bedrijven hun producten tentoonstellen op een manier die aansluit bij de eigen huisstijl. Denk aan een omslagafbeelding, maar ook het instellen van accentkleuren die passen bij het betreffende merk. Door één lijn te trekken in de inrichting van deze shops zorgt Facebook dat elke verkoper op dezelfde manier zijn/haar bedrijf kan presenteren, zonder onderscheid te maken in de bedrijfsgrootte of een bepaald budget. Het openen van een Facebook Shop is namelijk gratis.

Instagram shops: allround inspiratieplatform

Naar verwachting wordt Instagram Shops deze zomer gelanceerd, te beginnen in de VS. De shopping functie wordt dan zichtbaar in het zogenoemde Instagram Explore gedeelte. Hier kun je je vanaf dat moment op elke mogelijk denkbare manier laten inspireren. Zo kun je onder meer filteren op verschillende categorieën en (net zoals nu) aanbevelingen krijgen op basis van je gebruik.  Om er nog een schepje bovenop te doen wordt er later dit jaar een nieuw tabblad toegevoegd in de navigatiebalk, waardoor gebruikers met één tik naar de Instagram Shop kunnen gaan.

Dit moet je weten over Facebook Shops:

Live shopping features

Facebook Shops maak het mogelijk om in realtime naar producten te zoeken. Zo kunnen verkopers, merken en makers straks producten uit hun shop of (online) catalogus alvast taggen voordat ze daadwerkelijk live gaan. Deze producten worden dan onderaan de live-video weergegeven, zodat gebruikers via deze weg eenvoudig meer over het betreffende product uit de video te weten kunnen komen én dit vervolgens ook direct kunnen aanschaffen.

Loyaliteitsprogramma’s

Het toevoegen van een loyaliteitsprogramma behoort ook tot de mogelijkheden. Door bijvoorbeeld het spaarpuntenprogramma van een bepaalde winkel te koppelen aan je eigen Facebook account, kun je in een handomdraai je punten en beloningen inzien. Heb je als bedrijf nog geen loyaliteitsprogramma? Dan is het goed om te weten dat Facebook momenteel onderzoek doet hoe het kleine bedrijven kan helpen bij het creëren en beheren van een eigen loyaliteitsprogramma via Facebook Shops.

Je staat er niet alleen voor:

Letterlijk, want Facebook gaat voor deze nieuwe shopping module samenwerken met partners als Shopify, BigCommerce en WooCommerce om kleine bedrijven te ondersteunen. Deze organisaties bieden krachtige tools om ondernemers te helpen bij het starten en runnen van hun bedrijf en het online gaan.

Beperkte betaalmogelijkheden:

Wil je als consument een bestelling plaatsen via Facebook Shops, zowel op Facebook als Instagram, dan kan dat momenteel alleen middels een creditcard betaling. Dit is in Nederland niet de meest gebruikte betaalmethode. We verwachten dan ook dat er op den duur andere betaalmethodes worden toegevoegd, zodra de nieuwe shopping module verder wordt uitgerold.


Sta je op het punt om Facebook Shops te gaan gebruiken, maar zou je graag een duwtje in de juiste richting willen hebben? Onze collega’s kunnen jou die geven! Of volg een Facebook training waarna je zelf makkelijk aan de slag kan gaan!

Updates in
je mailbox?

Stay tuned! Schrijf je in en ontvang een aantal keer per jaar de nieuwste updates, interessante blogs en artikelen in je inbox.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief