Blog

De 5 social media trends van 2022

2022 is in volle gang. Dat betekent ook dat de social media trends voor dit jaar weer bekend zijn. Jaarlijks zijn er allerlei nieuwe ontwikkelingen binnen het sociale medialandschap. Aanpassingen aan de algoritmes, nieuwe en innovatieve functies, oude functies die hun weg terugvinden, et cetera. Wat de belangrijkste trends in 2022 zijn, lees je in dit blog.

1. Voice en audio blijven ertoe doen

Kennen jullie het nog? Vorig jaar werd Clubhouse gelanceerd en dat werd binnen no-time een knaller. Inmiddels is Clubhouse bij velen alweer uit het zicht verdwenen, maar de app heeft er wél voor gezorgd dat voice en audio berichten echte trends op social media gebied zijn geworden. Podcasts waren al upcoming, maar audio gaat naar verwachting meer terrein winnen op social platformen. Heb je bijvoorbeeld al gezien dat je op Twitter nu ook als het ware een live podcast kunt houden?

2. Korte aandachtspanne vraagt om korte video’s

Onze aandachtspanne wordt steeds korter. We worden dagelijks zoveel geprikkeld met informatie dat we steeds meer moeite hebben om te focussen en concentreren. Social media speelt hier op in door korte video’s – ook wel short-form video – te pushen in het algoritme. Dit zijn video’s van doorgaans maximaal 2,5 minuut waarin je efficiënt en snel je boodschap overbrengt.

Elk social media platform hanteert een andere short-form duur:

  • TikTok: 60 seconden
  • Instagram Reels: 30 seconden
  • Twitter: 2 minuut, 20 seconden
  • YouTube: vaak wat langere (long-form) video’s

3. Influencer marketing trend is here to stay

Influencer marketing is en blijft in trek in social media land. Een merk kan aanzienlijk meer resultaten uit een campagne halen als het samenwerkt met influencers. Cruciaal hierin is de match tussen beide partijen. Staat het imago van jouw merk niet in lijn met dat van de influencer? Dan kan het zijn dat jij en/of de influencer geloofwaardigheid verliest. En dat wil niemand. Klopt de match wel? Dan liggen er mooie kansen in het vooruitzicht!

4. Inclusieve social media marketing doet intrede

Onze samenleving bestaat uit mensen met diverse achtergronden en idealen. De afgelopen jaren zijn deze verschillen meer en meer naar de voorgrond gekomen. Het is als bedrijf dan ook van belang om hierop in te spelen. We verwachten daarom dat inclusieve marketing ook een belangrijke(re) rol gaat spelen binnen social media marketing. Inclusieve marketing houdt in dit geval in dat je zoveel mogelijk mensen – op correcte wijze – aanspreekt. Uitsluiten is daarmee dus verleden tijd.

5. ‘Groepen’ maken de dienst uit op Facebook

Facebook groepen zijn al een aantal jaar erg populair. Dat wordt in 2022 alleen nog maar meer. Momenteel heeft Facebook wereldwijd zo’n 2,9 miljard gebruikers die het platform zo aan zich weet te binden. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld Facebook Marketplace of – meer lokaal – de verschillende groepen om huurwoningen of studentenkamers te vinden per stad.


Social media trends (zelf) toepassen in de praktijk?

Is jouw interesse in social media marketing gewekt en ben je benieuwd hoe je deze trends kunt toepassen in jouw online strategie? Ons team met ervaren marketeers helpt je graag! Volg bijvoorbeeld een training op maat óf laat je werk professioneel uit handen nemen door onze social media marketeers.

Updates in
je mailbox?

Stay tuned! Schrijf je in en ontvang een aantal keer per jaar de nieuwste updates, interessante blogs en artikelen in je inbox.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief