Blog
Combineer SEO en SEA voor online succes
De sleutel tot een sterke digitale marketingstrategie? Combineer SEO en SEA. Door deze twee methoden te bundelen, werk je enerzijds aan directe verkeersgroei en anderzijds aan een stevige basis voor aanhoudend, organisch verkeer. Hoe dat in zijn werk gaat? Leggen we stapsgewijs uit:
Wat is SEO?
Met SEO (Search Engine Optimization) of zoekmachineoptimalisatie kun je de zichtbaarheid van websites in zoekmachines als Google vergroten. Het gaat om het verbeteren van organische (niet-betaalde) zoekresultaten. Denk aan:
- Verbeteren van de website-structuur (en gebruikerservaring).
- Optimalisatie van content.
- Gebruik van de juiste zoekwoorden.
Wat is SEA?
Met SEA (Search Engine Advertising) of zoekmachine-adverteren maak je betaalde advertenties voor zoekmachines. Dit gebeurt via platforms als Google Ads en Microsoft Ads. Er wordt een x-bedrag betaald om deze advertenties bovenaan of naast de organische zoekresultaten weer te geven, zodra mensen zoeken op specifieke zoekwoorden.
De verschillen tussen SEO en SEA
Om te weten waaraan je begint, hieronder de voor- en nadelen van beide methoden op een rij:
Organisch versus betaalde zoekresultaten
- SEO verbetert de zichtbaarheid van een website in organische zoekresultaten, waardoor deze hoger scoort zonder betaalde advertenties.
- SEA plaatst advertenties vrijwel direct in de betaalde zoekresultaten, waarbij adverteerders per klik (PPC, oftewel Pay Per Click) betalen.
Afweging in kosten versus tijd
- SEO an sich kost in principe niets, máár vraagt wel om een investering in tijd, middelen en de nodige expertise.
- SEA vereist wel een budget, want je betaalt direct per klik (of duizend vertoningen). De kosten zijn afhankelijk van de concurrentie op zoekwoorden.
Korte versus lange termijn
- SEO is een langetermijnstrategie: het effect van optimalisaties kan maanden duren. Heb je ze eenmaal, dan profiteer je er langdurig van.
- SEA zorgt voor snelle resultaten. Maak je een campagne aan? Dan trekt deze vrijwel direct verkeer aan.
Waarom de combi SEO en SEA zo sterk is
SEO en SEA zijn beide belangrijke onderdelen van een effectieve digitale marketingstrategie. SEO biedt duurzame, lange termijn voordelen door organische zichtbaarheid te vergroten, terwijl SEA snelle resultaten en gerichte advertentiecampagnes biedt. Kortom, een sterk duo dat elkaar perfect aanvult.
Wil je weten wat deze aanpak voor jouw bedrijf kan doen? Plan een brainstorm.