Blog

Betere gebruikservaring? Maak kennis met contentdesign

Urenlang scrollen door Google: eigenlijk doen we dat niet meer.

Tegenwoordig geven de eerste zoekresultaten het antwoord op onze vragen óf we gebruiken AI. Platformen als YouTube, TikTok en Instagram laten ook zien dat beeld en video relevant zijn in onze zoektocht.

Met zoveel kanalen is het soms lastig de juiste content te kiezen. Door contentdesign te gebruiken, maak je niet alleen relevante content, maar zorg je ervoor dat de informatie duidelijk en makkelijk toepasbaar is. Hoe? Wij vertellen je er alles over.

Wat is contentdesign?

Met contentdesign ga je aan de slag om informatie zo praktisch mogelijk in te zetten voor de klant. Op basis van onderzoek weet je hoe, waar en wanneer zij content consumeren. Het doel van contentdesign is om moeiteloze ervaringen te creëren voor de gebruiker.

Door een combinatie van taal, functionaliteit en ux design (visueel design voor een positieve gebruikerservaring) maak je relevante, gebruiksvriendelijke content. Denk aan infographics, video’s en tools als knoppen. Met de klantreis voor ogen zet je deze middelen in op het juiste moment.

Het samenkomen van meerdere disciplines

Contentdesign is multidisciplinair. Het is daarom belangrijk om tijdens het creëerproces met een team van specialisten samen te zitten. Denk aan vormgevers, webbouwers en inhoudsdeskundigen. Deze deskundigen kunnen van buitenaf komen, maar collega’s kunnen natuurlijk ook worden getraind in een specialisme.

Behoefte aan meer specialisatie in huis? Bij onze Academy volg je trainingen op het gebied van social media, content, SEO en veel meer. 

De 7 stappen voor contentdesign

Met contentdesign kijk je naar elke stap in de klantreis. Wat zijn de touchpoints? En waar liggen kansen om jouw klanten beter te bereiken? Wij leggen het voor je uit.

contentdesign-stappenplan-1Breng de doelgroep en hun huidige situatie in kaart
Welke vragen of problemen liggen bij de klant? Waar zijn zij te vinden en hoe is hun huidige situatie? Maak een klantreis op met duidelijke stappen.

contentdesign-stappenplan-2Stel een doel vast
Wat wil je bereiken en hoe ga je dat meten?

contentdesign-stappenplan-3 Creëer oplossingsgerichte content (samen met verschillende disciplines)
Welke contentvormen en oplossingen passen bij iedere stap in de klantreis? Ontwerp dit samen met een team van specialisten.

contentdesign-stappenplan-4Publiceer content
Publiceer je content op het passende kanaal en juiste moment.

contentdesign-stappenplan-5Test en verbeter verschillende contentvormen
Denk aan AB-testen, enquêtes of focusgroepen.

contentdesign-stappenplan-6Monitor en stem af waar nodig
Houd consequent de geplaatste content bij en pas eventueel aan naar de behoefte van de gebruiker.

contentdesign-stappenplan-7Evalueer
Staat je content al even live? Evalueer je doelen en pas aan waar nodig.

Voorbeelden van content design

Genoeg theorie. Hoe werkt contentdesign in de praktijk? Laten we kijken naar een aantal voorbeelden.

  • Pathé

Online bioscooptickets besteld? Met (digitale) confetti viert Pathé dat met je mee! Wist je dat je deze afspraak ook gelijk in je agenda kan zetten? Pathé maakte hiervoor speciaal een knop  in de bestelbevestiging.

De knop is hierbij het contentmiddel. De juiste timing is nadat bezoekers hun tickets hebben besteld.

  • Coolblue

TV kopen? Dan heb je vaak veel keuze. Coolblue biedt daarom ‘Keuzehulp’ aan. Na een korte, visuele vragenlijst, komen jouw ideale televisies naar voren. Nog meer informatie nodig? Met korte uitlegvideo’s kom je meer te weten.

De vragenlijst en video’s zijn de contentmiddelen. De juiste timing is nét voor je TV-zoektocht en tijdens de zoektocht wordt ‘Keuzehulp’ meerdere keren aangeboden.

  • Spotify:

Zangtalenten oefenen? Met ‘Songtekst’ van Spotify zie je niet alleen de songtekst, maar zing je realtime met het nummer.

De meescrollende tekst is het contentmiddel. De juiste timing is ‘Songtekst’ aanbieden onder elk nummer.

  • Uxwritinghub:

Uxwritinghub schreef een blog over contentdesign. Geen tijd om het te lezen? Geen zorgen, want boven het geschreven blog bieden ze de informatie ook aan in audio-vorm.

Zowel het blog en de audio zijn contentmiddelen. De juiste timing is de audio aanbieden bovenaan de pagina, voordat lezers het artikel zien.

Ook gerichter content maken?

FindFactory denkt met je mee om jouw klanten de beste gebruikservaring te geven. Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact op voor een oriënterend gesprek.

Updates in
je mailbox?

Stay tuned! Schrijf je in en ontvang een aantal keer per jaar de nieuwste updates, interessante blogs en artikelen in je inbox.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief