Blog

Adverteren op Google Ads voor dummies

Wil je jouw bedrijf naar nieuwe hoogten tillen? Google Ads is een krachtig platform waarmee je jouw merk promoot en potentiële klanten bereikt op het moment dat ze actief op zoek zijn naar jouw producten of services.

Voor nieuwkomers lijkt de wereld van online adverteren intimiderend. Geen zorgen – onze gids (lees: Duràn) neemt je stap voor stap mee door het proces, zelfs als je nog nooit eerder hebt geadverteerd.

  1. De verschillende typen Google Ads
  2. Start met zoekwoordenonderzoek
  3. Budgettering en bieden
  4. Prestatiemeting
  5. Tips en best practices
  6. De voordelen van adverteren op Google

1. De verschillende typen Google Ads

Google Ads biedt diverse advertentie typen, waaronder:

  • Zoekadvertenties: Tekstadvertenties die worden weergegeven wanneer mensen zoeken naar gerelateerde termen.
  • Displayadvertenties: Visuele advertenties die verschijnen op websites binnen het Google Display Netwerk.
  • Shoppingadvertenties: Product vermeldingen die worden weergegeven wanneer mensen winkelen op Google.
  • Demand Gen (Videoadvertenties): Advertenties die worden weergegeven vóór, tijdens of na YouTube-video’s.
  • Performance Max: Waar alle advertentie soorten samenkomen.

2. Start met zoekwoordenonderzoek

Je gebruikt de Google Ads Zoekwoordplanner om relevante zoekwoorden (ook wel zoektermen genoemd) te vinden die overeenkomen met jouw producten of services. Aanvullend kun je tools als Semrush of Ahrefs raadplegen om je bevindingen te benchmarken. Dit helpt je begrijpen waar jouw potentiële klanten naar op zoek zijn.

Ook doe je onderzoek naar zoekvolumes en de concurrentie op zoekwoorden. Hoeveel betaal je bijvoorbeeld per klik? En wat zijn de minimale kosten om ertussen te komen met je advertenties als je op die specifieke zoekwoorden wilt adverteren?

Daarnaast kijken wij ook naar hoe we de concurrentie kunnen omzeilen door zogenaamde ‘Long-tail keywords‘ toe te passen. Dus niet alleen adverteren op ‘tandenborstel’, maar ook op ‘elektrische tandenborstel kopen’. Dit trekt waardevoller verkeer richting jouw advertenties en vergroot de kans dat de zoeker ook daadwerkelijk geïnteresseerd is in jouw aanbod.

Meer weten over zoekwoordenonderzoek doen? Check dan ons blog met 6 handige SEO-tools.

3. Budgettering en bieden

Stel een budget in dat past bij jouw bedrijfsdoelstellingen. Experimenteer met biedstrategieën – zoals doel-CPA of doel-ROAS – om de prestaties van jouw advertenties te optimaliseren.

Meer budget betekent niet altijd meer omzet. Het gaat er juist om hoé je het budget inzet. Begin je vanaf nul, dan zal je Googla Ads eerst tijd moeten geven om data te verzamelen. Na een periode van ongeveer drie maanden kun je systematisch beginnen met bijschaven en optimaliseren van je advertenties. Je budget slimmer inzetten is vanaf dat moment cruciaal.

4. Prestatiemeting

Houd de prestaties van jouw advertenties nauwlettend in de gaten met behulp van tools als Google Ads-rapporten en de ‘Veilinginzichten’. Dit geeft je inzicht in hoe jouw advertenties presteren ten opzichte van jouw concurrenten.

5. Tips en best practices

  • Gebruik advertentie-extensies om meer informatie weer te geven over jouw bedrijf.
  • Schrijf pakkende advertentieteksten die de aandacht van jouw doelgroep trekken.
  • Target specifieke demografische gegevens en geografische locaties om jouw advertenties aan relevante doelgroepen te tonen.

De voordelen van adverteren op Google

  • Gerichte advertenties: Bereik mensen op het juiste moment met relevante advertenties.
  • Budgetcontrole: Bepaal zelf hoeveel je wilt uitgeven aan jouw advertenties.
  • Meetbare resultaten: Krijg inzicht in de prestaties van jouw advertenties en optimaliseer ze voor betere resultaten.
  • Verhoogde naamsbekendheid: Bereik een breed publiek en vergroot de herkenbaarheid van jouw merk.
  • Schaalbaarheid: Pas jouw advertentiebudget en -strategieën aan op basis van de behoeften van jouw bedrijf.
  • Gerichte targeting: Bereik specifieke doelgroepen op basis van hun interesses, demografie en online gedrag.
  • Klantenondersteuning en training: Profiteer van de uitgebreide ondersteuning en trainingsbronnen van Google om het maximale uit jouw advertentiecampagnes te halen.

Met Google Ads heb je de tools en mogelijkheden binnen handbereik om jouw bedrijf naar nieuwe hoogten te tillen. Begin vandaag nog en zie hoe advertenties op Google jouw bedrijf laten groeien. En heb je toch nog (veel) vragen, neem dan contact op met ons. 😉

Meteen even bellen?

Updates in
je mailbox?

Stay tuned! Schrijf je in en ontvang een aantal keer per jaar de nieuwste updates, interessante blogs en artikelen in je inbox.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief