Blog
6x handige SEO-tools voor het optimaliseren van websites
Bij FindFactory zijn we gek op zoekmachineoptimalisatie, ook wel Search Engine Optimalisation genoemd. Om alles uit de websites en webshops van onze klanten te halen maken we gebruik van een aantal efficiënte analysetools. Wil je je ook bezighouden met SEO? Verdiep je dan zeker in deze 6 online tools.
SEMrush
Er gaat geen dag voorbij dat onze marketeers geen gebruikmaken van SEMrush. Dat zegt al genoeg, toch? Dit programma voorziet je onder andere van uitgebreide website analyses, SEO keyword onderzoek en backlinks analyses.
Leuk feitje: je kan ook interessante statistieken over de websites van concurrenten bekijken. Zo kom je er met SEMrush achter op welke woorden concurrenten het slechts en best presteren. Ook spoort SEMrush de advertenties van concurrenten op in Google.
Ahrefs
Je website analyseren was nog nooit zo interessant. De focus ligt bij Ahrefs vooral bij het analyseren van backlinks. Na de crawlbot van Google is die van Ahrefs het meest actief. Hierdoor heb je de garantie dat alle informatie zo up-to-date mogelijk is.
Met Ahrefs wordt het makkelijk om relevante zoekwoorden te vinden, problemen op te sporen en de organische posities van je webpagina’s te bekijken. En ook hier kun je grotendeels de voortgang van je concurrenten meten.
Moz
In vergelijking met de eerste twee tools zijn de mogelijkheden iets beperkter. Aan de andere kant betekent dit dat Moz erg gebruiksvriendelijk is voor iedereen die net begint met SEO. Het is een handige tool die je helpt bij het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek. Ook zijn we fan van de optie om links en backlinks te testen.
Screaming Frog
We weten wat je denkt… Wij hebben deze naam ook niet verzonnen. Ondanks dat behoort Screaming Frog ook tot onze favoriete SEO-tools. Waarom? Omdat de tool in staat is om je website te scannen op fouten. Denk hierbij aan 404-fouten, onnodige redirects en missende content.
Een groot voordeel is dat er een gratis versie beschikbaar is. Weliswaar met minder functies dan de betaalde versie, maar toch wel leuk als je het een keer wilt uitproberen. Vooral voor kleine websites is een gratis account vaak al voldoende, aangezien je hiermee 500 URL’s (!) mag laten scannen.
Hotjar
Hotjar is een bekende analysetool die meer de nadruk legt op CRO, maar desondanks toch een plekje in dit rijtje heeft verdient. Met deze tool krijg je meer inzicht in het gedrag van websitebezoekers. Er zijn veel handige features in het programma, waarvan de heatmaps één van onze favoriet is. Dit is ideaal omdat je de kans krijgt om de muisbewegingen van webbezoekers te volgen.
Zo zie je meteen welke links en buttons er het meest worden aangeklikt en wordt het duidelijk waar bezoekers tegenaan lopen. Bijvoorbeeld als ze op het punt staan om af te rekenen. Wanneer je de data uit Hotjar combineer met Google Analytics krijg je een goed beeld van je websitebezoekers.
Google Search Console
Hoe staat jouw website ervoor? Daar kan Google Search Console je antwoord op geven. Deze gratis dienst van – je raadt het al – Google, geeft inzicht in de resultaten van jouw website in de zoekmachine. Hierdoor weet je precies hoe Google jouw webpagina’s indexeert. Ook is het mogelijk om fouten op je website op te sporen. We duiken regelmatig in Google Search Console om onze website onder de loep te nemen.
Hulp nodig bij één van deze tools?
Onze SEO-marketeers kennen alle bovenstaande tools vanbinnen en vanbuiten. Je kunt daarom met al je vragen bij ons terecht. Wil je liever tijd besparen en werk uit handen geven? Dan staan we ook voor je klaar. De kop koffie ook trouwens 😉