Blog
6 tips voor het ontwerpen van een huisstijl
Een goede huisstijl is cruciaal voor je merk. Het zorgt er namelijk voor dat je meteen herkenbaar bent voor klanten en het onderscheidt je van concurrenten. Daarnaast kom je een stuk professioneler over als al je merkuitingen er netjes en consistent uitzien. Vind je het lastig om tot een spectaculaire huisstijl te komen? In dit blog helpen we je verder.
Wat is een huisstijl?
Een huisstijl is de visuele identiteit van een merk. Wanneer je een brochure, webpagina of social post van een bedrijf bekijkt word de huisstijl al snel duidelijk. Het is een doorvertaling van de persoonlijkheid van organisatie en bestaat ui de kleuren, het logo, typografie en het beeldgebruik. Deze zijn consistent in alle merkuitingen.
Het ontwikkelen van een huisstijl
Het kan lastig zijn om een huisstijl te ontwerpen. Het beste is om eerst duidelijk te krijgen waar je merk voor staat. Daarna kun je aan de hand van onderstaande tips beginnen met het creëren van jouw huisstijl.
- Geef je merk karakter
Net als mensen kunnen merken een bepaalde persoonlijkheid hebben. Sommige bedrijven zijn humoristisch, waar anderen meer inspelen op betrouwbaarheid. Bedenk dus welk karakter er bij jouw merk past. Waar staat je merk voor en welke kernwaarden passen daarbij? Moeilijk? Kijk dan eens naar de 12 archetypes van Jung.
- Maak een moodboard
Het kan moeilijk zijn om je ideale huisstijl voor je te zien. Maak daarom een moodboard. Hierop zie je in één oogopslag of alles bij elkaar past en of dit het verhaal vertelt dat jij wil vertellen. Heb je de perfecte uitstraling gevonden? Dan kan je dit moodboard omzetten in een huisstijl.
- Houd rekening met de betekenis van kleur
Ga niet lukraak kleuren selecteren, maar houd rekening met associaties. Zo straalt blauw bijvoorbeeld rust en vertrouwen uit. Ideaal voor een uitvaartmaatschappij of overheidsinstantie, maar een restaurant kan beter voor een geeltint kiezen omdat deze kleur eetlust opwekt.
- Creëer eenheid in alle uitstralingen
Consistentie is heel belangrijk voor een succesvolle huisstijl. De kleuren en typografie moeten bij elkaar passen, maar ook bij de grafische vormen en het logo. Heb je bijvoorbeeld veel strakke lijnen en puntige vormen, dan is een bubble font vaak niet de juiste match.
- Blijf authentiek
Je kunt wel een prachtige huisstijl samenstellen met alles erop en eraan, maar als de uitstraling niet matcht met de identiteit van het merk heb je er niks aan. Het kan zelfs averechts werken, want als de klant voelt dat je niet oprecht bent verliezen zij al snel interesse. Zorg daarom dat je huisstijl de visie en identiteit van jouw bedrijf feilloos vertaalt.
- Test je huisstijl bij je doelgroep
Natuurlijk ontwerp je een huisstijl die jij mooi vindt, en die bij jouw merk past, maar vergeet daarbij niet je doelgroep. Dit zijn de mensen die je aanspreekt met jouw merkcommunicatie. Als jouw merk zich vooral richt op kinderen, is een levendige huisstijl met felle kleuren meer geschikt dan wanneer je de aandacht van een oudere generatie wil trekken.
Zeker weten dat je huisstijl passend is? Test deze dan bij je doelgroep.
Vind je het lastig om zelf een huisstijl te ontwerpen? Bij FindFactory helpen we je graag verder. Neem contact op voor een oriënterend gesprek, dan bespreken we de mogelijkheden.