Blog

Consuminderen: bewuste aankopen stimuleren

Hoe meer, hoe beter?

Qua gezelligheid zijn we het hier zeker mee eens, maar hoe zit het met de hoeveelheid aankopen die we doen? Tegenwoordig ontkomen we niet aan het woord ‘duurzaamheid’ en wordt het steeds belangrijker om bewustere keuzes te maken. Dit stimuleert om minder te consumeren, oftewel te consuminderen. Maar hoe ga je ermee om als bedrijf?

Niets meer (ver)kopen?

Nee, dat is consuminderen zeker niet. Het verminderen van consumptie vergroot je bewustzijn van je aankopen. Je gaat dus voor meer tevredenheid met minder materiële bezittingen.

Dat klinkt misschien zweverig, maar door te kiezen voor producten of diensten die langer meegaan ben je ook meer content met wat je hebt. Erg fijn voor je portemonnee, maar natuurlijk ook goed voor de wereld.

Inspringen op consuminderen

Wil jij als bedrijf meer doen met duurzaam shoppen? Vergroot dan het bewustzijn en de kennis van jouw klanten over dit onderwerp. Of introduceer initiatieven die bijdragen aan dit doel. Een aantal ideeën hiervoor zijn:

  • Gebruik transparante communicatie
  • Welke duurzaamheidsmaatregel je ook kiest, maak het duidelijk wat je als bedrijf doet. Denk aan materiaalgebruik, impact op het milieu, arbeidsomstandigheden, enzovoort. Door open te communiceren over de stappen die je onderneemt richting duurzaamheid, vergroot je het vertrouwen van consumenten en moedig je hen aan om bewuste keuzes te maken.

 

  • Maak educatieve content
    De juiste kennis helpt bij het maken van betere keuzes. Door creatieve en educatieve content te maken op je website en social media maak je klanten bewust over bijvoorbeeld materiaalgebruik en de impact op het milieu. Probeer daarbij klanten te betrekken die hier ook affiniteit mee hebben.


    Tip: Gebruik UCG-content om jouw doelgroep effectief te betrekken bij consuminderen.

  • Kies duurzame verpakkingen en verzendopties
    Het verzenden van producten kan vaak ook duurzamer. Denk aan het gebruik van gerecycled verpakkingsmateriaal of een (gratis) service als click-and-collect. Deze duurzame verzendopties stimuleren het maken van bewuste keuzes tijdens het afrekenproces.

 

  • Beloon goed gedrag
    Het stimuleren van consuminderen kunnen we ook doen door klanten te belonen. Bied bijvoorbeeld korting aan als klanten herbruikbare verpakking inleveren, als ze gebruik maken van recyclingsprogramma ’s of geef loyaliteitspunten die ze kunnen sparen.

Ook bewuster aan de slag met jouw online merk?

Wij gaan er graag samen mee aan de slag! We denken met je mee hoe we jouw merk laten groeien én een stukje duurzamer kunnen maken.

Let’s meet!

Updates in
je mailbox?

Stay tuned! Schrijf je in en ontvang een aantal keer per jaar de nieuwste updates, interessante blogs en artikelen in je inbox.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief