Blog

Opvallende inhakers: zo valt jouw social media content wél op

Of je nu door je Instagram feed scrolt, of nieuwe pins toevoegt aan je bord op Pinterest, de kans is groot dat je inhakers tegenkomt. Veel merken maken gebruik van deze hooks die inspelen op de actualiteit, maar wat zijn hier nu precies de voordelen van en hoe maak je zelf een succesvolle inhaker?

 

Download inhaakkalender

Wat is een inhaker?

Inhakers zijn meestal verbonden aan een specifieke (historische) gebeurtenis. Het kan een grapje, commentaar of andere boodschap over letterlijk alles zijn. Denk aan een opmerkelijke prestatie van het Nederlands elftal of speciale (feest)dagen.

Inhakers vind je vooral op social media en kun je makkelijk op voorhand inplannen. Een paar voorbeelden:

  • Feestdagen
    Een feestdag als Kerstmis komt ieder jaar terug. Dit zijn dus handige posts die je ver van tevoren in de contentplanning klaar kan zetten.
  • Inhakers van de dag
    Wist je  dat 10 februari ‘Warme truiendag’ is? Of 13 juli de ‘Dag van de Franse frietjes’? Inhakers vind je vrijwel voor iedere dag.  Zo maak je posts die passen bij verschillende branches of doelgroepen.
  • Spontane inhakers
    Viraal gaan plan je (vaak) niet. Denk aan de  Crompouce of de film ‘Barbie’. Berichten over deze virale gebeurtenissen voorbereiden gaat dus iets lastiger, maar geeft wel veel ruimte voor creatieve breinspinsels.

Het voordeel van inhakers

Goede inhakers zijn goud waard. Ze worden veel geliket en gedeeld. Dit zorgt voor betrokkenheid van volgers, een breed bereik en is bevorderlijk voor de merkidentiteit en naamsbekendheid.

Daarnaast dragen inhakers bij aan een gevoel van verbondenheid. Als er bijvoorbeeld wordt ingehaakt op het WK-mannenvoetbal, zullen voetbalfans zich verbonden voelen met het merk vanwege de gedeelde interesse.

Inhakers zorgen er ook voor om outside the box te denken wanneer je niet weet wat je moet posten. Dit geeft originele content, omdat je inhakers gebruikt die voor jouw bedrijf passend en interessant zijn. Zo is ‘Dag van de Verpleging’ geschikt voor een zorginstelling en ‘Dag van de Piña Colada’ voor een café.

Tips voor het maken van een succesvolle inhaker

Het is duidelijk: een inhaker met impact wil iedereen. Maar hoe maak je nu zo’n goede inhaker?

  1. Zorg dat de inhaker bij het merk past
    Een cosmeticamerk dat producten test op dieren moet natuurlijk geen post over dierendag maken. Zo’n mismatch roept alleen maar weerstand op bij social media gebruikers.Waar moet zo’n merk dan wel op inspelen? Een make-up tips van een celebrity of een fashion evenement zou beter passen.
  1. Test je posts
    We hebben allemaal wel situaties meegemaakt waarin we dachten een leuke grap te vertellen, maar waar vrij weinig reactie op kwam. Het is daarom slim om je inhaker even aan collega’s te laten zien. Vinden zij ‘m ook grappig en passend? Posten maar!
  1. Plan je berichten in
    Natuurlijk zijn er spontane gebeurtenissen die je van tevoren niet kunt overzien, maar er zijn ook situaties die je wel kunt voorspellen. Denk bijvoorbeeld aan een hittegolf of sneeuw.Je weet nooit zeker of ze komen en wanneer, maar je kunt er wel op voorbereiden. Zo kun je bij het eerste sneeuwvlokje of zonnestraal meteen een lach op het gezicht van je volgers toveren.
  2. Check de actualiteiten
    Inhakers en het laatste nieuws gaan hand in hand. Het zou natuurlijk zonde zijn als er een mooie kans aan je voorbijgaat, omdat je te laat op de hoogte was. Houd dus het nieuws rondom jouw branche of doelgroep scherp in de gaten.
  3. Gebruik een inhaakkalender
    Benieuwd naar een overzicht van inhakers? Inhaakkalenders zijn zeer nuttig als je even zonder ideeën zit. Zo vul jij gemakkelijk jouw contentplanning aan en kun je weer even vooruit.

Inspiratie nodig voor jouw inhakers?

Download onze inhaakkalender om te zien welke dagen interessant zijn voor jouw bedrijf.

 

DOWNLOAD inhaakkalender

Inhakers effectief inzetten voor jouw social media content?

Wij geven je praktische tips en tools tijdens een social media training voor een sterke merkidentiteit en meer naamsbekendheid.

Updates in
je mailbox?

Stay tuned! Schrijf je in en ontvang een aantal keer per jaar de nieuwste updates, interessante blogs en artikelen in je inbox.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief