Blog
Versterk je merk met community marketing
Veel bedrijven zijn zich niet bewust van de kracht van community building in hun marketingstrategie. Wist je bijvoorbeeld dat een combinatie van community building en contentmarketing bijdraagt aan het versterken van jouw merk? In dit blog ontdek je hoe.
Van doelgroep naar community
Wat community marketing anders maakt dan traditionele marketingstrategieën? Het zit ‘m eigenlijk al in de naam: de focus op het aantrekken en binden van een betrokken publiek, oftewel community.
Het zenden van eigen boodschappen naar een vooraf vastgestelde doelgroep maakt plaats voor het creëren van relevante content in een specifiek interessegebied. Afhankelijk van persoonlijke verlangens, waarden en drijfveren bepalen community-leden welke content ze wel of niet tot zich nemen.
Content en community: krachtige synergie voor jouw merk
Contentmarketing helpt bij het aantrekken en behouden van een duidelijk gedefinieerd publiek. Dat doe je met waardevolle, relevante en consistente inhoud. Bij community building wordt een gevoel van verbondenheid met het publiek gecreëerd. Onder meer sociale media, evenementen en andere platforms worden benut om interactie en dus betrokkenheid te vergroten.
Gebruik je ze samen, dan vormen ze een krachtig duo. Door kwalitatieve content te delen op plekken waar de community zich bevindt (zoals sociale media en evenementen), kan deze op hun beurt waardevolle feedback en inzichten bieden voor de verbetering van jouw dienst of product. Win-win!
Een effectieve online marketingstrategie
Bij het opzetten van een online marketingstrategie zijn contentmarketing en community building twee cruciale componenten voor sterke, duurzame relaties met klanten. Maar hoe zet je deze strategieën slim in? Met de volgende adviezen maak je een mooi begin:
- Publiek aantrekken met jouw ‘why’
De ‘why’ van je bedrijf is de basis van alles. Als jouw ‘why’ aansluiting vindt bij een bepaalde community, ben je sneller succesvol. Klanten moeten eerst geloven in jouw ‘why’ om verbondenheid te voelen met jouw merk. Denk aan Too Good to Go, die met hun ‘beweging tegen voedselverspilling’ een groot aantal mensen en bedrijven tot het merk weten te binden.
- Verbinding met jouw merk of organisatie
Authenticiteit speelt een belangrijke rol bij een sterke merkstrategie. Eén die past bij jouw ‘why’. Community marketing beperkt zich niet tot content, maar moet verweven zijn in alle bedrijfsniveaus. Hiermee krijgt het publiek vertrouwen in jouw verhaal en wil het zich binden aan jouw merk of organisatie.
- Innoveren vanuit de community
Uit interacties met verschillende leden uit de community haal je een schat aan informatie. Als je jouw community goed kent, weet je waar hun interesses en behoeftes liggen én kun je daarop jouw producten of diensten aanpassen. Verbetering komt in dit geval dus rechtstreeks vanuit de consument.
Is community marketing iets voor mij?
Wil je sterke en duurzame relaties opbouwen met je klanten? Je merkbekendheid vergoten? Waardevolle feedback en inzichten ontvangen voor jouw diensten of producten? Drie keer ‘ja’ geantwoord? Dat lijkt ons een uitgemaakte zaak. Wij helpen je graag verder tijdens een merkstrategiesessie.