Blog

Pinterest shopping: een must voor je social strategie

Wie denkt dat Pinterest niet meer is dan een online verzamelplaats voor inspirerende content heeft het goed mis. Mede door Pinterest Shopping wordt dit kanaal steeds interessanter voor ondernemers. Sterker nog: met een succesvol Pinterest account heb je goud in handen. We leggen je uit welke kansen je laat liggen door niet actief te zijn op dit platform.

Wat is Pinterest shopping?

De Pinterest Shopping feature maakt het voor gebruikers mogelijk om te winkelen via Pinterest. Een uitgelezen kans voor ondernemers om producten nóg beter onder de aandacht te brengen van de doelgroep. Het ontdekken van nieuwe producten gebeurt op drie manieren. Je kan winkelen vanuit je eigen bord, de zoekfunctie of de pins zelf.

Optie 1 – Winkelen direct vanuit je Pinterest-bord

De eerste optie is winkelen vanaf je eigen bord, mits je die al hebt aangemaakt. Zodra je een bord opent zie je bovenaan de optie ‘Winkelen’ staan. Nadat je het tabblad hebt aangeklikt verschijnen er producten die vergelijkbaar zijn met jouw pins.

Optie 2 – Winkelen vanuit de zoekfunctie

Winkelen kan ook vanuit de zoekfunctie. Wanneer je binnen Pinterest een zoekterm intypt in de zoekfunctie is het mogelijk om te filteren op ‘productpins’. Hierdoor krijg je alleen de producten te zien die ook daadwerkelijk te koop zijn.

Optie 3 – Winkelen vanuit een pin

Naast de originele zoekfunctie bestaat er ook een ‘visuele zoekfunctie’. Hoe dit werkt? Gebruikers uploaden een afbeelding van een product en krijgen een aantal opties te zien die overeenkomen. Zodra je het gewenste artikel ziet klik je door om het meteen aan te schaffen.

Gaat het wat te snel en wil je eerst weten wat Pinterest precies is? We schreven hier eerder een artikel over.

Belangrijkste weetjes over Pinterest op een rij

Grote kans dat je halverwege dit blogartikel al enthousiast bent, maar we hebben nog meer voor je in petto. Een aantal interessante feitjes op een rij:

  • 97% van alle zoekopdrachten is niet gericht op een specifiek merk. Dit betekent dat men meer op zoek is naar generieke producten.
  • Pinterest gebruikers zijn sneller geneigd om over te gaan tot een aankoop. Wist je dat 83% van de gebruikers weleens een product heeft gekocht nadat ze het op Pinterest zagen?
  • In Nederland zijn er maandelijks 5,34 miljoen (2021) gebruikers actief.
  • Pinterest gebruikers geven gemiddeld 1,6 keer meer geld uit dan mensen die geen gebruikmaken van dit platform.

Nieuw: Pinterest Trends

Eén ding is zeker: Pinterest staat absoluut niet stil. Binnenkort lanceren zij een nieuwe functie, namelijk Pinterest Trends. Hierdoor is het mogelijk om populaire zoektermen en zoekwoorden te bekijken van de afgelopen twaalf maanden.

Dit is waardevolle informatie, omdat je in een overzicht ziet welke content op dat moment populair is. Door hierop in te spelen verhoog je jouw relevantie en kun je jouw doelgroep beter targeten. Deze feature werd eerst uitgerold in de VS, het Verenigd Koninkrijk en Canada. Pinterest Trends is sinds september 2022 ook beschikbaar voor Nederlandse gebruikers.


“Pinterest staat absoluut niet stil. Met Pinterest Trends lanceren zij weer een nieuwe feature.”

– Floor Dröge, social media marketeer bij FindFactory


 

Ook beginnen met Pinterest Shopping?

Niet langer kansen laten liggen binnen Pinterest? Laat het ons weten, dan gaan we snel onder het genot van een lekker bakje koffie met elkaar sparren. Of liever toch leren hoe je hiermee zelf aan de slag gaat? Bekijk dan onze social media trainingen waarbij je alle ins and outs leert over Pinterest.

Bekijk alle trainingen

Updates in
je mailbox?

Stay tuned! Schrijf je in en ontvang een aantal keer per jaar de nieuwste updates, interessante blogs en artikelen in je inbox.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief